* AKU DAN SESUATU *

By: Syed Nahar Syed Hamid

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  >  >>]    [Archive]
Friday, 13-Oct-2006 01:20 Email | Share | | Bookmark
BEGINILAH KEHIDUPAN

Kau Datang...
Dan...Kembali...
Dulu...kalau aku pergi je ke pantai... fikiran aku mesti melayang jauh.. khayal....kagum dengan penciptaan yg Maha Indah... khayal berfikir dan merenung jauh-jauh sesayup pandangan mata...Bagi aku, semulajadi bukanlah makna sebenar utk menceritakan tentang keindahan alam...terpulang pada orang lain nak menyatakan begitu. Bagi aku.. apa saja yg indah dari pandangan mata adalah Penciptaan Satu Kuasa Yg Maha Agung, Maha halus, Teliti. Ini bukanlah satu kepercayaan sahaja...tetapi inilah kenyataan yg harus diterima. Bila direnung dalam dalam pada laut yg sgt dalam tu...ia ibarat kehidupan...Laut bagaikan Satu kuasa yg besar didalamnya Ada kehidupan dan Memberi kehidupan.Dari sebesar ikan hingalah sekecil kecil makhluk didalamnya, menjadi pula tempat manusia berlayar mencari rezeki....Satu sumber air yg besar memberi kehidupan pada bumi....Didalamnya memberi hasil yg tak pernah habis habis pada sesiapa saja yg mencari.Tidak pernah terpisah makna antara pantai, pasir,ombak dan deru....biar terpisah makna sekalipun, mereka tetap bersatu sebagai laut, satu kuasa yg besar, ada elemen bersatu disitu.. menjadi muzik alam yg memberi ketenangan kepada sesiapa yg mengerti...dan cuba memahami...erti kehidupan yg sebenar. Alangkah ruginya sesiapa yg berjalan diatas mukabumi ini sekadar menjadi pemerhati tetapi tak pernah nak mengkaji dan mendalami....Sama samalah kita mencari....seperti kita mencari Lailatul Qadar di malam malam Ramadhan...Kalau betul betul kita terjumpa...tak ada makna dan perkataan nak diungkap lagi...hanya org yg merasai sahaja yg mengerti....Indahnya bila bertemu......





Wednesday, 11-Oct-2006 03:48 Email | Share | | Bookmark
MENGISI RAMADHAN MUBARAK

Berjalan MencariMu...
Kerdilnya Aku...
Bagai Lautan Dan Sebutir Pasir
Ult li albi bissaraha (Aku membuka hatiku dengan kejujuran)
Hayya nab'idil karaha (Hindarilah kebencian dan dendam)
Syakkireena a' kulli na'ma (Marilah kekalkan syukur dgn apa yg kita ada)
Ba' ideena anil fattana (Hindarilah segala penipuan dan dosa²)

" Alhamdulillah " ( Too Phat & Yasin )

Sedar tak sedar dah pertengahan Ramadhan...masa berlalu bagai angin...umur semakin singkat...ruang nafas semakin sempit....tertanya tanya juga apa yg telah diisikan di bulan Tuhan ini...nampak mudah...tapi tak semudah yg disangka seandai tiada penghayatan dan muhasabah....merenung jauh ke dalam diri...mencari jawapan untuk diri.. mencari yg tersirat...bukan lagi yg tersurat...biarkan cacat diluar...tak kupedulikan lagi asal didalam kembali bercantum dan tercuci bersih...hilang segala titik titik hasad... dengki... dendam..hasut dan segala ammarah yg tak pernah habis....memujuk tunduk dan pasrah dgn segala penyerahan... apalah makna hamba seandainya tidak meminta minta pada Tuannya...Tuan yang amat memahami..yg memberi segala yg tiada kepada ada....biar sekecil kecil nikmat... Semakin aku merenung jauh terus kedalam diri...semakin hilang makna diri...satu fasa kehidupan yg bukan kita nak orang lain memahami tentang kita....tapi...kita sendiri yg tak tahu siapa diri kita yg sebenar....Bagaimana tu??.... Aku akan terus mencari.....

Salam Ramadhan.....








Monday, 25-Sep-2006 04:14 Email | Share | | Bookmark
REDUP

Tumpang Berteduh


Naluri kita manusia
Selalu leka
Hanya sujud dan sembah
PadaNya jua

Kini engkau ku datangi
Berserah diri
Bersama kehitaman masa
Nan silam

Ampunan Mu kuharapkan
Tiada daya... aku menghindarkan
Kesalahan dan dosaku
Hanya Engkau Yang Tahu
Di Ramadhan ini kabulkan doaku

Suluhkanlah cahaya Mu
Di malam yang penuh syahdu

Ramadhan (Ramli Sarip

Salam Dunia....Salam Ramadhan....Salamsss...



Thursday, 21-Sep-2006 06:23 Email | Share | | Bookmark
MENGALIRLAH....

Dari Mana Ia Bermula?
Ke Mana Ia Berakhir?




Cinta kita bagaikan kembara
Meniti samudera
Biarpun liku kehidupan berbeza
Namun kita sama

Dalam perjalanan ini
Mencari erti
Mengenali diri
Siapa kita sebenarnya
Tika dan waktu suatu suratan
Akhirnya ketemu
Aku rindu

Inilah duniaku
Impi damai di sisiMu
Inilah bebasku
BersamaMu yang ku rindu
Inilah duniaku
Insan seni di sisiMu
Inilah bebasku
BersamaMu yang ku rindu

Cinta Kita (Teacher Pet)

Bila sudah bertemu...Hiduplah kita dalam Cinta & Rindu....


Wednesday, 13-Sep-2006 07:25 Email | Share | | Bookmark
DUA CAHAYA BERBEZA

Malam Yang Damai
Sesungguhnya walau ku kutip
Semua permata di dasar lautan
Sesungguhnya walau ku siram
Dengan air hujan dari tujuh langit Mu
Namun cinta tak kan hadir
Namun rindu tak akan berbunga
Jika tidak mengharap rahmat Mu
Jika tidak menagih simpati
Pada Mu ya Allah

Tuhan hadiahkanlah kasih Mu kepadaku
Tuhan kurniakanlah rinduku kepada Mu
Moga ku tahu
Syukur ku hanyalah milik Mu

Sesungguhnya ( Raihan )

Aku suka lirik dia...( umah mak kat kampung ni....)



[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net